Ahad, 14 April 2013

JENAMA

 
Sebuah jenama yang bagus, selain terletak pada kehebatan produk dan monopoli pasaran, ianya juga terletak pada kekuatan dan keunikan nama, makna dan mudah diingat oleh sesiapa sahaja.

Apabila sesebuah jenama boleh menggantikan sebutan panggilan kepada sesuatu produk maka ianya sudah cukup membuktikan betapa jenama itu terkenal dan diterima umum. Contohnya, apabila ingin membeli filem negatif untuk kamera lama orang akan menyebut Kodak padahal Kodak itu ialah jenama bukan nama produk. Orang menyebut klorox apabila ingin membeli peluntur, menyebut pampers ketika mencari lampin pakai buang, dan meyebut Google untuk membuat pencarian internet (hanya menyebut beberapa contoh).

Orang-orang menyebut Kodak, klorox, pampers, Google, dan lain-lain bukanlah merujuk kepada jenama tersebut tetapi hanya mewakili produk yang diingini walaupun mereka membeli atau menggunakan produk jenama lain. Jika ini berlaku maka tidak dapat dinafikan lagi bahawa jenama tersebut telah lama bertapak dan diterima serta glamor sudah tentu.

Aku berusaha keras untuk memajukan jenama StokinTidur™. Usia jenama ini masih mentah tapi aku akan kembangkan sedikit demi sedikit dengan produk kartun, t-shirt, dan lain-lain. Mungkin ramai antara anda yang mudah mengingati jenama StokinTidur™ kerana sebutannya unik. Atau mungkin kelakar. Atau apa-apa sajalah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan