Rabu, 31 Oktober 2012

KEPAKARAN

Berbeza dari tahun-tahun sudah, korban tahun ini lebih istimewa dengan kehadiran warga Bangla seramai 6 orang. Bukan kerana mereka memang ketara berbeza dari segi rupa, warna kulit dan bahasa, tapi kerana ada satu keistimewaan warga Bangla ini yang boleh aku ungkapkan dengan satu kata iaitu efisien.

Kerja mereka memang cemerlang. Mula dari menjatuhkan, mengikat, melapah, dan memotong serta mengasing-asingkan bahagian lembu, semuanya dilakukan dengan lancar, cepat dan mempesona. Aku sangat kagum.

Tak macam orang kita yang agak lambat sedikit buat kerja. Lebih banyak bercakap, sembang dan berasap. Tapi tak semua la. Ada juga yang terror. Tak kurang juga yang terrorist.

Aku mendapat dua pelajaran dari kerja buat orang Bangla ni. Pertama, kalau apa-apa kerja dibuat oleh ahlinya atau orang yang pakar dalam sesuatu bidang maka kerja itu memang akan sukses. Kedua, ramai antara kita selalu menyalahkan orang lain bila kerja yang dia buat tak menjadi atau tak sempurna walaupun kita tahu orang tu memang kaki bangku dalam bidang itu. Menyalahkan, gelakkan, malukan, mengejek, meninggi diri, berlagak, cakap besar dan seumpamanya memang kepakaran kita.

Mendabik dada atau tepuk dada... ?