Rabu, 17 Oktober 2012

SEX

Di suatu pagi yang pening seorang murid lelaki yang terkenal dengan kelurusan bendul dan kelembapan otak berjalan menuju ke bilik guru. Mukanya berkerut kelihatan seperti ada sesuatu yang sedang difikirkan atau dirungsingkan. Tujuannya hanya ingin bertemu dengan cikgu sains bagi merungkai permasalahan yang bersarang dikepala otaknya.

Di pojok sana duduk anggun seorang perempuan lagi gadis yang cantik. Rupanya bersih bentuknya bujur bertudung manis. Dialah cikgu sains yang dicari oleh murid tadi. Sampai sahaja murid itu dihadapan cikgu sains dia langsung bertanya "Cikgu apa maksud sex?"

Terkejut dengan pertanyaan murid tadi, cikgu sains itu membetulkan tempat duduk. Terasa rimas bila ditanya tentang sex. Apatah lagi dia seorang anak dara sunti. Perasaan malu menguasai tapi sebagai cikgu yang berdedikasi dan berwawasan dia tidak mahu dinampak bodoh dihadapan murid. "Budak-budak sekarang kecil-kecil dah pandai cakap pasal sex," bisik hatinya.

Dia menarik nafas panjang. Dengan berhati-hati cikgu sains itu menerangkan secara terperinci tentang sex sesuai dengan aras murid yang bertanya tadi. Katanya "Sex ialah hubungan antara lelaki dan perempuan yang telah berkahwin." Sengaja dikatakan telah berkahwin kerana tidak patut seorang murid yang sebaya itu mengetahui yang tidak-tidak tentang sex. Kemudian dilanjutkan lagi maklumat-maklumat sex mengikut sains bermula dari hubungan kelamin, tentang persenyawaan sehinggalah bagaimana terjadinya bayi serta tempoh bayi dikandung dan dilahirkan. Seterusnya dia menjelaskan kepentingan sex kepada murid itu.

Semua penerangan itu dilakukan dengan berhati-hati dan terancang. Malah dalam aras yang mudah difahami. Murid itu maklum tapi menggeleng-gelengkan kepala seperti keliru adanya. Wajahnya yang polos merasa berat dan mengundang persoalan . Maka bertanyalah dia "Cikgu, jawapan cikgu bagi tu panjang sangat. Macam mana saya nak tulis dalam borang ni?"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan